luni, 19 aprilie 2010

prin muzeu

Dupa cum am decis la intalnirea de saptamana trecuta, am inceput joi ghidajul cu prima grupa de copii, la parter, in salile Crucea - Pomul vietii si Puterea crucii. Aici le-am povestim foarte pe scurt ca obiectele taranesti sunt decorate cu motive inspirate tot din natura, asa cum am facut si noi, de altfel, la atelierele de lut.
Le-am spus copiilor de motivul Pomul vietii / Pomul cunoasterii. Motivul se regaseste pe foarte multe obiecte taranesti, este al 2-lea ca frecventa in arta populara, dupa motivele solare. Copacii au fascinat intotdeauna oamenii pentru ca au radacinile in pamant (comunica cu lumea de dincolo) si au crengile indreptate spre cer. Face legatura intre lumi. Cand am ajuns in a 2-a parte a primei sali le-am spus de obiceiul de a pune o cruce la mormant si o cruce pe un pom, tocmai pentru ca pomul ajuta sufletul mortului sa ajunga in lumea de dincolo.
Armand le-a spus ca de fapt si crucea este o stilizare a Pomului vietii, face parte din Pomul vietii.
Dupa ce am mai vorbit putin despre pomi si motive ornamentale vegetale, am facut si un mic joc cu ei: in grupe de cate 2 cauta in sala obiectele decorate cu motivul Pomul vietii. Dupa ce s-a incheiat cautarea am mers din nou cu totii in toata sala si am identificat din nou motivele si le-am mai analizat.
Am mers si in sala a 2-a, Puterea crucii, cautand, la fel, motivele vegetale. In fata troitei din Burlusi le-am spus cum a fost adusa ea la muzeu si cum, dupa ce se obisnuiesc ochii cu lumina din sala putem descoperi desenele de pe cruce.

Nu voiam sa intram si in salile cu icoane, dar au fost mai curiosi decat am crezut. Asa ca le-am spus foarte pe scurt de instalatiile de fotografii, care prezinta prototipuri pe care noi le recunoastem imediat pentru ca am fost crescuti in religia crestina.

Am mers apoi la etaj unde am continuat sa cautam motive vegetale. Dar si motive solare. Pe scari, unde e poarta de lemn, ne-am oprit ca sa le spunem ca soarele poate fi reprezenetat in foarte multe feluri. Cea mai simpla e un cerc. Cea mai frecventa este un cerc in care e incadrata o "floare" cu 6 petale sau o roata cu 6 spite, ceea ce simbolizeaza miscarea soarelui.
La etaj am "vanat", asadar, si alte motive: arbori, pasari - care simbolizeaza si sufletul omului, soare.
In fata peretelui acoperit cu farfurii le-am cerut sa imi indice fiecare care e farfuria preferata.
Mai incolo, unde sunt covoarele "in roate" pe perete sus, le-am spus ca in textile soarele e reprezentat ca un romb (altfel e reprezentat sub forma de cerc), pentru ca tehnica tesutului nu permite sa se faca cercuri perfecte.
Unde este cuptorul le-am atras atentia ca e facut din lut! Le-am mai spus si de cel mai calduros loc, dupa cuptor, unde dormeau de obicei copiii.

In sala cu Cahle si-au cautat din nou obiectul preferat.
In sala Casa in casa - ne-am urcat si pe scari sa vedem ce se tine in pod - vasele de lut. Miriam (una dintre fetite) m-a intrebat cat de batrana e casa, daca are 1000 de ani. O interesa varsta casei Mogos. Calcula, mai apoi cat mai are casa pana face 1000 de ani (de la aproape 140 cati are acum).

Apoi am mers in partea unde sunt atelierele mestesugaresti unde am vorbit de atelierul de lut, ne-am uitat atenti la vase, la instrumentarul folosit de mesteri...
Si in ultima sala unde am fost a fost cea cu morile de vant si darstele, monumentale si impresionante ca aparitie.

ghidajul a fost facut de Ana si Armand, iar documentatia foto de Alexandra si Iulia Dana.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu